١١ ديسمبر ٢٠٠٦

وما بكم من نعمة فمن الله

النهارده كنت المفروض اقابل اصحابي لكن منفعش اروح لأسباب انهم شدين علينا في الشغل شوية اليومين دول، المهم اصحابي بعتو لى مع اختي جوابات لما قريتها افتكرت الاية دي اوى:
أول واحد من فاطمة كان كارت كانت كاتبة فيه
"حبيبتي ومهجة قلبي ونور عيني القلب الصغير: مروة
والله يا مروة حينما انظر اليك اشعر ببهجة في قلبي ......
حبيبتي انى احبك في الله
واتمني ان نتقرب
فيزداد الحب الذي يجمع
بيننا حتي يصل الي مدا
بعيد حتي يجمعنا الله
زمرا في الجنة علي سرر
متقابلين وفقك الله في حياتك........."
أما دينا
"الي أختي في الله مروة:
أريدك أن تعلو همتك وان تكوني اكثر التزاما فأنا
والله احبك في الله واحبك اكثر وانت ترتدي الايشارب
الطويل صدقيني هذا الكلام لك من قلبي وهذا هو
احساسي الحقيقي تجاهك.
واذا كان صدر منى ما يضايقك فسامحيني
وعفا الله عما سلف"
وكان لـسماح كلام تاني
"حبيبتي/ لولو
اني احبك في الله اتمني ان يجمعنا
الله عنده في الفردوس الاعلي
وان ناتي يوم القيامة من المتحبين في الله
وان يظلنا الله في ظله يوم لا ظل الا ظله
نفسي يا مروة تنظمي حياتك وتضعي اخواتك ضمن الالويات
وان تسألي عليهم دائما وتفتحي قلبك لي ولاخواتك
فإنا جميعاً نحبك جداً يا مروة
بحبك"
اما اكتر حاجة ابكتني رغم انها فرحتني جدا فكانت نهال
"اني احبك في الله ونفسي اقول لك
هذا الكلام: نحن جميعا قلب واحد
وانت قطعة من قلبي
افتقدك عندما لا اراك، ونفسي
جدا تعودي مروة بتاعة زمان كنت
ارى فيك الطيبة والفطرة والحياء
والبساطة، هذه مروة التي عرفتها واحببتها فاكرة (مروة) !!
اثبتي علي الطريق فإن لا هدف لنا الا الجنة
ولا طريق لنا الا هذا ــــــــــــــــ الصراط المستقيم
فلا تكونى هكذا (زجزاج) قال تعالي
ومنهم من يعبد الله علي حرف فإن أصابه خير اطمأن
وإن أصابته فتنة انقلب علي وجهه
خسر الدنيا والاخرة، لا اقصد من ذلك
انك هكذا، ولكن لاني احبك اخاف
عليك واتمني لك الورع
حبيبتك في الله نهال
بالله عليك سامحيني ان صدر مني شئ يغضبك "
لا استطيع أن أرد الا اني بفرح جدا لما بقابلكم كل اسبوع وعمري فعلا ما زعلت ولا هزعل من حد منكم أما نهال فأنا لا أنسي دعائك اللى قولتيهولي قبل كدا
"اللهم حبب إلينا الايمان وزينه في قلوبنا" ... جزاكم الله خيراً علي هذه الكلمات الرقيقة اللى حسستني فعلا "وما بكم من نعمة فمن الله" ازاى الواحد ممكن تكون عنده نعمة ناس بيحبوه وخايفيين عليه بصدق وهو مش حاسس بيها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* ياريت كل واحد يقرا التدوينة دى يكتب لى الرسالة اللى عاوز ينصحني فيها

هناك ١٤ تعليقًا:

مُصْعَب إِبْرَاهِيم يقول...

ربنا يثبتك يا بنتي كمان وكمان
ويرزقك كمان وكمان
انتي تستاهلي كل خير

غير معرف يقول...

انا هادعيلك يامارو بالدعوة اللى بادعيها بسكل عام لكن باكون قاسدة منها وانا باقولها كل انسان قريب منى وااهم قريب من ربنا ، وباقولك ..

اللهم اهدى كل من يسأل الهدى، وارضى كل من يسأل الرضا
واللهم وقف كل من يبتغى وجهك الى ما يريده فيما لا يغضبك وبما فيه نفع للناس ..
وربنا يديم ضحتك ياماروش

غير معرف يقول...

في الحقيقة لما قرأت الرسائل فرحت جدا لك يا مروة ، لأن الله تعالى يحبك كثيرا وقذف محبة الناس لك، قليلا ما نجد مثل هذه الرسائل بين الاصدقاء فيما بينهم.. التذكير بالاخرة والصحبة للاخرة، والمحبة للاخرة، هذه المعاني التي اصبحنا نفتقدها يوما عن يوما كما نفتقد ذلك الدر الثمين..
اغبطك اختي الكريمة مروة ان لديك هؤلاء الاخوات الصالحات..
وثبتك الله وإيانا على طريق الحق والتماس الصواب في اعمالنا كلها.
ولا تنسينا من دعائك
اخوك عادل من المغرب

غير معرف يقول...

السلام عليكم..
الحقيقة أنا ما لقتش في الكلام المكتوب كله ما يعطيكي حقك يا مروه.. انت انسانه من أنبل من قابلت إن لم تكوني أنبلهم فعلا.
وأنا بعتبرك نعمة من ربنا لي، وسأحاول أن أحدث بهذه النعمة بأن أرعى صداقتنا وأحافظ عليها قدر ما أستطعت.

وعموما ما فيش كلام برضو هيوفيكي حقك.

غير معرف يقول...

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا

عائشة

غير معرف يقول...

اللهم ارزقها الخيرحيث كان وأين كان ومع من يكون ..........فأني أحبها أسماء دياب

غير معرف يقول...

بجد يا مروة ( كل اللي يتقال فيك ما يوفيك )...بس أنا عندي 3 كلمات بقولهم للغالين.. ( احفظ الله يحفظك )أسماء دياب

Amr Magdi يقول...

السلام عليكم

كيف حالك يا مروة

جميل قصة الجوابات دية

إذا كان ممكن أبعتلك تلغراف ، فعايز أقولك إنه ياريت يكون لك طموح كبير جداً في عملك ، طموح إنك من الإعلام والصحافة توصلي رسالة وترتقي بأمة

طموح إنك تصنعي التغيير في كل مؤسسة تكوني فيها ، ولا تكتفي بالأطر الموجودة

وكل ذلك من خلال ضمير حي وصاحي وعقل متيقظ

وشكراً

غير معرف يقول...

قل هل ننبئكم بالأخسرين أعمالا، الذين ضل سعيهم في الحياة الدنيا وهو يحسبون أنهم يحسنون صنعا

قل هذه سبيلي أدعو إلى الله على بصيرة أنا ومن اتبعني وسبحان الله وما أنا من المشركين

حتى إذا استيأس الرسل وظنوا أنهم قد كذبوا جاءهم نصرنا فنجي من نشاء ولا يرد بأسنا عن القوم المجرمين

Amr يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف يقول...

أستاذتي الغالية مروة....
دايما بتزنقيني في حكاية التعليق اللي هو أكتر حاجة أنا فاشل فيها بعد يوناني و لاتيني...
المهم حضرتك عارفه الوردة ميش بتلاقي ورق ملون حلو كده مدور حولين بتاعة كده ميش عارف إسمها إيه ريحتها وهي أحلي حاجة في الوردة أهو الناس الحلوين هم الورق الملون و حضرتك البتاعة الأحلي فيهم.
ربنا يكرمك ان شاء الله وينولك كل خير.

غير معرف يقول...

انتى انسانه كويسه اوى يا مروة وربنا يبارك فيكى
انا كنت لما بشوفك ف الكليه وبشوف دخكتك وروحك الحلوة كنت ببقى مبسوطه اوى
ربنا يدوم عليكى قلبك الصافى الابيض وحب الناس ليكى
انا كان نفسى نكون اصدقاء من ايام الكليه ونكون قريبين من بعض بس المسافات عائق كبير
ربنا يكرمك ويزيدك من نعمه...اميييين
هبههههههههوب

غير معرف يقول...

اذيك يا مروه عامله ايه
انتى وحشانى اوى بجد وكان نفسى نتقابل ف الجامعه بس ربنا مأردش
ربنا يكرمك يارب ويديلك على قد نيتك
ويكرمك يارب
هبههههوب

محمد السيد..مش حاسكت يقول...

اللهم كما جمعتها بهولاء في الدنيا ...فاجمعنا بهم في الفردوس الأعلي ... في رفقة حبيبنا محمد صلي الله عليه وسلم