٧ فبراير ٢٠٠٧

واليوم التالي له

1/ 1/ 2007
أول يوم في السنة، كان يوم سعيد جدا في حياتى لأنه يوم خطوبة صديقتي وحبيبتى رحاب ربنا يتمم لها بخير ان شاء الله ، وأشوفها عروسة أمورة وسعيدة في حياتها، وأبقي خالة لأجمل بنت وولد.
رغم ان اليوم السابق له وصلنى خبر وفاة زميل واحدة صاحبتى كان راجع هو واصحابه فى 3 عربيات كلهم اتقلبوا ومات واحد من كل عربية، الحادثة ممكن تكون عادية لكن الكلمة اللى عمري ما بنساها كل ما أجي أنام وهى بتقولى " كنت بحس"دايما ان الولد دا عايش في صراع داخلي بين الدنيا والاخرة .. يمكن لأنه ادا للواحد احساس بنفسه" المشكلة ان الواحد بيرجع تاني وبينسي الجملة دى طول يومه
12/ 1/ 2007
كان عقد هبة صاحبتى وحبيبتى وبنائها ، كان يوم جميل جدا ما شاء الله هو ويوم الحنة ، وفرحت جدا انى قابلت فيه اصحابي بتوع اعدادى اللى بشوفهم كل فين وفين.
رغم انى روحتهالها وأنا في عز النزلة الشعبية اللى رجعت لى تانى ومش راضية تخف، وخلتنى الواحد يقول فعلا ربنا يكون في عون أصحاب الأمراض المزمنة.
3/2/ 2007
من سنة بالظبط ما قابلتش واحدة صاحبتى من ايام الجامعة، علاقتنا ببعض كانت عادية وبعد ما اتخرجنا عزمتنى علي عقدها وروحته ، ومن 3 اسابيع اتصلت بيا وملقتنيش ، كلمتها يوم السبت قالت لي كلمة عمرى ما هنساها
مروة فاكرة لما قولتيلي علي سلم الكلية (واحنا في سنة رابعة) ادعيلي يا يسرا .. ادعيلي في كل صلاة
من ساعتها وأنا بادعيلك في كل صلاة .
الكلمة فعلا كانت صدمة بالنسبة لي وخلتنى أنام وأنا معيطة بالذات انى عارفها وعارفة انها مش بتكدب ولا بتجامل
أحرجتنى جدا لأن ربنا بيكرمنى دايما أوى في حياتى ومش بيخلينى أأقرب غير من ناس فعلا كويسيين (ولا أزكي على الله أحداً) ، وعرفت ليه دايما اللي يعرفوني بيحسدوني علي أصحابي وعلاقتنا ببعض.
وفي استكمال اليوم التالي له

هناك ٦ تعليقات:

هبههههووب يقول...

عقبال خطوبتك يا مرووش وافرح بيكى وازغرط لك
ربنا يكرم صاحبتك ويكرمك ويكرم بنات المسلمين اجمعين
على فكرة يسرا دى انسانه كويسه اوى واحساس حلو اوى لما تلاقى انك مأمنه حد امانه وانت نسيتيها وهى لسه فكراها حقيقى ونعم الصديقه
هى لو يسرا مازن يبقى دة متوقع منها لانها بنت كويسه اوى وتستاهل كل خير ومعرفتك بيها وصداقتكم دة خير ف حد ذاته
اما بالنسبه للولد الى اتوفى الله يرحمه برحمته الواسعه ويدخله فسيح جناته احنا الى ف ايدنا ندعيله ونأخد عظه ومننساش ابدا اننا ضيف ف الحياة وان الحياة الابديه ف الاخرة ونعمل لاخرتنا كأننا نموت غدا ونعمل لدنيانا كاننا نعيش ابدا
والحياة فيها الفرح والحزن وشويه فواكه .....الحمد لله على كل شىء وربنا يصبر الجميع

ياء يقول...

حلو ان الواحد يعيش يومه

ويكتب عن افراحه ومشاعره الطيبه

والاحلى انه ينتظر اليوم التالى

اتمنالك ايام تاليه سعيده

حلم الحرية يقول...

يااااااااااااااااه هو في ناس كده

كل السنين دي ولسه فاكرة طلبك وبتدعيلك

ادعيلي
كلمة بنقولها كتييييير وبتتقالنا اكتر ...يا تري في حد ممكن يفتكرنا ويدعيلنا كل الفترة دي

ربنا يخليلك صاحبتك
ويرزقك اصدقاء يدعولك في كل لحظة

shabfa2re يقول...

عقبالى يااااااااارب
ويا بختك ان ليكى اصحاب

محمد السيد..مش حاسكت يقول...

ادعيلي ...
أحسن كلمة ممكن تقوليها...

من غير حاجة حتلاقي نفسك بتحبيه ... وإنت كمان ربنا حيوضع حبك في قلبه ...

ادعي لي ...أفتكر إن معظم الناس اللي بأحبهم قالوها لي... زي ما اللي أنا بأحبهم ... بأقولها لهم ....

انت نفسك ..بتحسي بحاجة حلوة أوي جواكي لما تدعي لحد .... غير رد الملك عليكي ... حتحسي إن في حد حواليكي يستاهل تدعي له وتحبيه وتترجي ربنا عشانه .... وربنا يغفر لكم مع بعض بسبب .... حبك ليه ....

ممكن بقي طلب صغير ؟؟؟
ادعي لي ...بجد ادعي لي ...

يمكن مليش حظ أتشرف بمقابلتك في عشرينات ... لكن دعوة مش حتخسري منها حاجة ...

ربنا يثبتك ..و ينفع بيكي .. ويشرح ليكي قلوب الناس ...

آمين...

Amr يقول...

ألف مبروك
المباركة على الحب في القلوب أكتر ماهي مباركة على عقد زواج
دي أحلى حاجة ودي اللي بتبقى